Hvem er vi?
Mål og tidsplan
Hvem er vi?
Mål og tidsplan
Vi vil fokusere på tre fagområder:
- Gæring og cellen som fabrik
- Separation og oprensning
- DNA-analyser
Projektet udføres i et samarbejde mellem Aalborg Universitetet, konsulentfirmaet Ege-bøger (formidling af naturvidenskab) og et gymnasielærernetværk i Nordjylland. Projektet er støttet af Novo Nordisk Fonden med en 3-årig bevilling.
Mål
Målet med projektet er at give elever praksiserfaring med teknologiske processer og metoder inden for biologi, kemi og bioteknologi. Den praktiske tilgang kan fremme deres interesse for bagvedliggende teorier og give en dybere forståelse af bioteknologien og dens tværfaglighed.
Målet er ligeledes at efteruddanne regionens lærere og give dem en opdateret viden om de nyeste teknologier på området. Ikke mindst er målet at skabe et stærkere kontaktfelt mellem gymnasielærere og universitetets forskningsmiljø såvel under som efter projektforløbet.
Vi vil udarbejde og afprøve seks forskellige øvelser (to inden for hvert fagområde) med dertil hørende state-of-the-art udstyr og professionelt udarbejdet instruktions- og undervisningsmateriale - såvel digitalt som i bogform.
Laboratorieøvelserne etableres som udstyrspakker, der distribueres til gymnasierne via en låneordning etableret af det regionale Center for Undervisningsmidler. I kommuner med forholdsvis langt til laboratorier og øvelsesfaciliteter af relevans for bioteknologi har sådanne mobilepakkeløsninger stor betydning for udvikling af indhold og niveau af undervisningen. Efter projektforløbet vil Aalborg Universitet med assistance af studentermedhjælpere videreføre aktiviteten med vedligehold, pakning og online booking system for gymnasierne i alle tre regioner i Jylland.
Tidsplan
Projektet løber i perioden 2020 – 2022.
År 1 (2020)
Projektet planlægges
- Der udvikles pilotforsøg og foreløbige undervisningsmaterialer
- Udstyr hjemkøbes
- Etablering af website for projektet
Afprøvning 1
- Afholdelse af workshops med gymnasielærere
- Website udvikles i samarbejde med brugere
År 2 (2021)
Evaluering og foreløbig etablering
- Workshops evalueres sammen med gymnasielærere
- Undervisningsmaterialer tilpasses og videreudvikles
- Udstyrskasser etableres
Afprøvning 2
- Udstyrskasser afprøves på gymnasier med elever
- Website udvikles i samarbejde med brugere
- Bog med teori og vejledninger påbegyndes
År 3 (2022)
Evaluering og endelig etablering
- Test på gymnasier evalueres
- Udstyrskasser gøres endeligt klar og lånesystem etableres
- Undervisningsmaterier færdiggøres
- Bog færdiggøres og distribueres
Afrapportering og videreudvikling
- Projekt afrapporteres
- Evt. ansøges om videreførsel af projekt med nye mål