Institut for Kemi og Biovidenskab
Regler, blanketter og dispensationer
Institut for Kemi og Biovidenskab
Regler, blanketter og dispensationer
Blanketter
Blanketterne skal sikre, at du får alle nødvendige oplysninger med, når du indsender en blanket, fx en dispensationsansøgning eller specialekontrakt. Husk at få evt. relevante godkendelser/underskrifter på blanketten eller at vedhæfte evt. bilag, inden du sender den videre.
Når du sender en blanket fra din student-mail, behøver du ikke at skrive under - din AAU student-mail er ligeså gældende som en underskrift.
Når der er flere gruppemedlemmer
Hvis flere gruppemedlemmer skal aflevere samme blanket, noteres alle gruppemedlemmernes navne, studienumre og mailadresser på blanketten. Blanketten skal underskrives af alle gruppemedlemmer, og én fra gruppen sender blanketten videre fra hans/hendes student-mail.
Dispensationer
Dispensationer er fritagelser fra de almindelige regler. dispensation kan kun opnås, hvis der foreligger usædvanlige forhold (fx sygdom).
En dispensationsansøgning skal indeholde:
- ansøgerens navn og cpr-nr.
- en præcis angivelse af hvad der søges om
- begrundelse for eller årsag til, at det er nødvendigt at søge dispensation
- en sandsynliggørelse af, at dispensationen kan afhjælpe problemet
- lægeerklæring eller anden dokumentation
- i de fleste tilfælde vil det også være nødvendigt at udfylde studiehandleplanen sidst i ansøgningen. Det er en god ide at udarbejde denne sammen med en af vores studievejledere
Studienævnet må ikke give dispensation på grundlag af manglende studieegnethed (fx at prøven var svær, eller at den studerende ikke var ordentligt forberedt).
Forhold, der kan betragtes som usædvanlige/særlige:
- er usædvanlige i den betydning, at det ikke er noget, man ofte oplever (som forekommer rutinemæssigt).
- ligger uden for ens kontrol. det må altså ikke være noget, man kunne have undgået ved almindelig omtanke, som man burde have kunnet forudse, eller som på anden måde er ”ens egen skyld”.
- har været af afgørende betydning for ens mulighed for at overholde den eller de regler, man søger dispensation fra.
Krav til lægeerklæringer
- det skal tydeligt fremgå af lægeerklæringen, at man har været syg.
- det bør fremgå, at lægen har vurderet, at man er eller har været syg, har eller har haft en sygdom eller er eller har været sygemeldt.
- det skal fremgå af lægeerklæringen, hvordan ens sygdom har relevans for din dispensationsansøgning.
- det skal fremgå af lægeerklæringen i hvilken periode man har været eller er syg.
- der skal oplyses, om sygdommen forventes at være tidsbegrænset eller permanent. hvis der er tale om en tidsbegrænset sygdom skal det fremgå, fra hvilken dato til hvilken dato, man forventes at være syg.
Ansøgningsskema til dispensation / application for dispensation
Ansøgningsskemaet samt relevante bilag skal sendes til studienævnet studyboard@bio.aau.dk. Når du sender en blanket fra din AAU student-mail, behøver du ikke at skrive under - din student-mail er ligeså gældende som en underskrift.
Du finder ansøgningsskema til dispensation her
Ansøgningsfrist
Send dispensationsansøgningen i god tid og senest 7 hverdage inden næste studienævnsmøde.
Du finder studienævnets mødekalender her
Nedenfor kan du læse uddybende om dispensationsansøgninger vedr. 4. prøveforsøg og førsteårsprøven:
Dispensation til 4. prøveforsøg
Studienævnet har mulighed for at dispensere, hvis der foreligger ’usædvanlige forhold’ såfremt studienævnet ikke kan imødekomme en dispensationsansøgning om 4. eksamensforsøg, er den studerende afskåret fra at fortsætte på uddannelsen som følge af, at den studerende har opbrugt sine eksamensforsøg og udskrives dermed af Aalborg Universitet senest 14 dage efter, at afgørelsen er truffet.
Dispensation fra førsteårsprøven
Førsteårsprøven består af deltagelseskravet og beståelseskravet. begge krav skal opfyldes, førend den studerende kan få lov at fortsætte på uddannelsen.
Deltagelseskravet: Inden udgangen af 1. studieår på diplomingeniør- og bacheloruddannelserne skal den studerende deltage, dvs. opnå en bedømmelse, i alle prøver.
Beståelseskravet: Den studerende skal bestå alle prøver på 1. og 2. semester før udgangen af 2. studieår efter studiestart (24 måneders reglen).
Studienævnet kan dispensere, såfremt der foreligger usædvanlige forhold.
Alle diplomingeniørstuderende skal gennemføre et praktikophold af en varighed på 30 ECTS. Praktikken er placeret på den sidste del af 6. semester og den første del af 7. semester.
Du finder aftaleskabelon for diplomingeniørpraktik her:
Projekt- og kursuseksamen
Her kan du finde information omkring procedure for projekt- og kursuseksamen.
- Retningslinjer for projekt- og kursuseksamen
- Vejledning om projekteksamen
Brug af hjælpemidler ved digitale stedprøver
- Retningslinjer for brug af hjælpemidler ved skriftlige digitale stedprøver
- Guidelines for the use of aids in connection with written digital onsite exams
Disciplinærregler vedr. plagiering
Her kan du finde regler omkring plagiering.
7-Trins skalaen
Her kan du finde en beskrivelse af 7-trinsskalaen.
Fællesbestemmelser og eksamensordningen
Fællesbestemmelserne og eksamensordningen gælder for Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet og Det Tekniske Fakultet for It og Design på AAU. Heri kan man bl.a. læse de overordnede regler for eksamen.
Som studerende kan du søge studienævnet om penge til ekskursioner, studieture og andre studierelaterede aktiviteter.
Bemærk: Udgifter til kørsel og materialer i forbindelse med projektskrivning skal dækkes af din vejleder.
Hvis du vil ansøge om støtte til ekskursioner og studieture, skal du bruge nedenstående blanket.
Når du sender en blanket fra din student-mail, behøver du ikke at skrive under - Din student-mail er ligeså gældende som en underskrift. Blanketten sendes til studienævnet: studyboard@bio.aau.dk
Virksomhedsophold foregår på kandidatuddannelsens 3. semester. Du kan finde aftaleskabelon her:
Bemærk, at universitetets standardaftale Hemmeligholdelsesaftale om studenterprojekt skal benyttes og underskrives før virksomhedsopholdets begyndelse. Du kan også læse mere på kontraktenhedens hjemmeside her
Nedenstående notat opstiller nogle værktøjer til hjælp ved gruppedannelsesprocessen, herunder forskellige muligheder for forløbet af processen, og dækker også de problemer der kan opstå hermed, herunder studerende der ikke kan komme i en gruppe og efterfølgende mulighed for opsplitning af grupper samt anbefalede gruppestørrelser.
Merit betyder, at du får lov til at erstatte en del af din uddannelse med en anden aktivitet.
Merit gives, når du har bestået en aktivitet, der er meritgivende.
Forhåndsmerit gives, før du har bestået en aktivitet, og er dermed studienævnets tilsagn om, at du er garanteret merit for aktiviteten, såfremt du består den. Dette gælder især for udlandsophold.
Blanketten skal sendes til studienævnet (studyboard@bio.aau.dk) via din student-mail. Når du sender en blanket fra din student-mail, behøver du ikke at skrive under - din student-mail er ligeså gældende som en underskrift.
Ansøgningsfrister
Forhåndsmerit gældende for efterårssemestret: 1. april.
Forhåndsmerit gældende for forårssemestret: 1. oktober.
Merit: skal være behandlet og godkendt i studienævnet inden semesterstart eller så hurtigt som muligt. Du skal beregne en måned til denne sagsbehandling.
Merit for udlandsophold: så hurtigt som muligt efter du har afsluttet udlandsopholdet og helst inden den 1. februar/1. august.
Guide til forhåndsmeritering af ophold på et semester på udenlandsk universitet
Den studerende
- undersøger hvilke relevante kurser, det pågældende universitet udbyder (tjek hjemmesiden).
- kontakter sin fagkoordinator/semesterkoordinator for at høre, om kurserne er relevante i forhold til uddannelsen.
søger studienævnet om forhåndsgodkendelse af de valgte kurser ved brug af blanketten ovenfor. - Studienævnet kan tillade at vælge ét kursus på max 7,5 ECTS, som er mindre fagligt specifikt. Øvrige kurser skal være relevante i forhold til uddannelsens læringsmål.
vælger ekstra kurser op til i alt 60 ECTS og prioriterer disse kurser. - Den studerende kan ellers komme i klemme, hvis kurserne ikke udbydes eller er overbookede på det udenlandske universitet.
- skal efter hjemkomsten indlevere dokumentation (kopi af studiejournal/transcript) til studienævnssekretæren for beståede eksamener for det aftalte antal kurser fulgt på det udenlandske universitet.
Første skridt i processen med at forberede et ophold på et andet universitet er at undersøge, hvor du ønsker dit ophold. Du kan søge i Aalborg Universitets samarbejdsaftaler i International Kontors database. På Internationalt Kontors hjemmeside kan du desuden finde guides og information om udlandsophold.
Du kan desuden få rådgivning i dit eget studienævn og hos den decentrale studievejleder.
Studerende på AAU Aalborg
Som studerende på campus i Aalborg skal du kontakte Internationalt Kontor via mailadressen: outgoing-student@adm.aau.dk, når du har fundet et universitet, du ønsker ophold på.
Studerende på AAU København (CPH)
Som studerende på AAU Cph skal du sende en mail til goingabroad@cph.aau.dk. Herefter modtager du den rette aftaleblanket samt vejledning til udfyldelse og returnering af aftalen.
Studerende på AAU Esbjerg
Som studerende på AAU Esbjerg skal du kontakte Janie Klitaa Jørgensen, jkjo@staff.aau.dk. Janni kan vejlede dig og hjælpe dig videre i processen.
Internationalt kontor
Du kan se yderligere samarbejdsaftaler i Internationalt Kontors database.
Forhåndsmerit og merit
Hvis du skal studere ved et andet universitet, skal du i god tid forinden søge studienævnet
Inden du skriver kandidatspeciale, skal du udfylde nedenstående specialekontrakt. Kontrakten skal godkendes af vejlederen og sendes derefter til din studiesekretær fra din student-mail med vejlederen på cc i mailen.
Specialekontrakter i Aalborg: Sendes til bio-study-adm@bio.aau.dk
Specialekontrakter i Esbjerg: Sendes til Janie Klitaa Jørgensen jkjo@staff.aau.dk
Specialekontrakter i København: Sendes til Christina Maxwell Berthou cmb@staff.aau.dk
Aftalen fremsendes til godkendelse senest en måned efter projektstart, dvs. normalt 1/10 (specialer på 60 ECTS) eller 1/3 (specialer på 30 ECTS).
Hvis flere gruppemedlemmer skal aflevere samme specialekontrakt, noteres alle gruppemedlemmernes navne, studienumre og mailadresser på kontrakten.
Såfremt der er et behov for fortrolighedserklæring eller andre former for samarbejdsaftaler, bør projektvejleder og evt. studieleder, eller studienævn, kontaktes inden underskrift.
Der er studiestartsprøve for alle studerende på 1. semester af bachelor- og diplomingeniøruddannelserne under Studienævnet for Kemi, Miljø og Bioteknologi i såvel Aalborg, Esbjerg og København.
Praktisk
Prøven afholdes i løbet af de første uger i september efter studiestart. Den har en varighed af 45 minutter og er uden hjælpemidler. Studiestartsprøven bestås, når den er besvaret og afleveret.
Formål
Formålet med studiestartsprøven er bl.a. at fastslå, om de nye studerende har påbegyndt uddannelsen, og nye studerende skal derfor deltage i og bestå studiestartsprøven for at fortsætte på uddannelsen. Studiestartsprøven afdækker eksempelvis grundlaget for studievalget samt de studerendes forventninger til og motivation for studiet.
Samtidig har studiestartsprøven til formål at lave en matematikscreening, der hjælper os med at afdække de studerendes matematiske færdigheder med henblik på eventuelt at foreslå områder, der kan forbedres ved deltagelse i særlige kurser, fx Math101.
Indhold
Prøven vil således indeholde en sektion med en række generelle spørgsmål om den studerendes forventninger til studiet og grundlaget for studievalget (spørgeskema) samt en sektion med en række spørgsmål i forskellige matematiske discipliner (quiz). Den studerende vil efter at have gennemført studiestartsprøven kunne gennemgå sine svar og se de rigtige svar.
Reeksamen
Der afholdes én reeksamen i studiestartsprøven. Hvis ikke den studerende deltager i enten den ordinære studiestartsprøve eller reeksamen, vil den studerende blive udskrevet fra uddannelsen inden 1. oktober. Studienævnet kan dispensere fra reglerne vedrørende studiestartsprøven, såfremt der foreligger usædvanlige forhold.
I alle studienævn for heltidsuddannelser indstilles en kandidat til Årets Underviser ved det pågældende studienævn.
Studenterrepræsentanterne for de respektive semestre tager initiativ til at finde en kandidat og udarbejder en skriftlig indstilling. Studienævnet udpeger Årets Underviser på et møde i maj. Indstillingerne sendes til studienævnssekretæren.
Indstillingerne skal begrundes i engagement og kvalitet i:
- Forelæsninger
- Vejledning
- Undervisningsmateriale
- Undervisningsplanlægning
Se Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultets retningslinjer for Årets Underviser.