Forside

Vejen til en effektiv metode til at fjerne PFAS fra vand

Lagt online: 31.01.2024

"Evighedskemikalier" såsom per- og polyfluoralkylstoffer (PFAS) bliver mere og mere hyppigt fundet i den mad, vi spiser, og det vand, vi drikker. Sammenføjelsen af to centrale ekspertiseområder på Institut for Kemi og Biovidenskab på Aalborg Universitet kan muligvis være løsningen på denne kritiske udfordring, som i øjeblikket står over for den danske vandforsyning.

Vejen til en effektiv metode til at fjerne PFAS fra vand

Lagt online: 31.01.2024

Af Anne Bloksgaard Nielsen. Foto: Niels Krogh Søndergaard

I løbet af de seneste år er PFAS blevet et almindeligt kendt begreb i Danmark. Et stigende antal vandforsyninger, fødevareproducenter og lokale myndigheder, der overvåger drikke- eller badevandskvaliteten, har fundet bekymrende høje PFAS-niveauer, og indtil videre har ingen en effektiv løsning til at fjerne det fra vores drikkevand.

Dette kan være ved at ændre sig, hvis et igangværende projekt ledet af lektor Mads Koustrup Jørgensen og lektor Thorbjørn Terndrup Nielsen lykkes.

Vores håb er, at vi om blot få år ikke kun kan præsentere en effektiv metode til at fjerne PFAS fra vores drikkevand - men også en økonomisk bæredygtig løsning.

Mads Koustrup Jørgensen, lektor på Institut for Kemi og Bioteknologi

Projektet kombinerer to nøglefagområder på Institut for Kemi og Biovidenskab: cyclodextrinkemi og membraner i en ny tilgang til membranfiltrering ved brug af absorption. Mads Koustrup Jørgensen forklarer:

"Kort sagt kan vi ved at skylle en membran i en bestemt alkoholopløsning af cyclodextriner få cyclodextrinerne til at binde sig til membranoverfladen, hvilket gør den funktionel til PFAS-absorption uden behov for vanskelig kemi. Dette har den fordel, at membranproducenter ikke behøver at ændre deres produktionsproces - vi sigter mod at tilbyde en ret simpel sekundær behandling, der vil gøre det muligt for nuværende kommercielt tilgængelige membraner også at filtrere PFAS," forklarer Thorbjørn Terndrup Nielsen og tilføjer:

"Når det kommer til rengøring af membranerne, når de er fulde, sigter vi også efter at gøre dette nemt: Membranerne vil blive skyllet med et egnet opløsningsmiddel for at fjerne cyclodextriner, der indeholder PFAS, og derefter blive genbehandlet med en opløsning af tomme cyclodextriner for at genetablere deres funktionalitet."

Viser stor potentiale

Selvom projektet kun er i sin indledende fase af de fire år, det varer, har de hidtidige fremskridt fyldt forskerne med håb om en vellykket afslutning. I øjeblikket udfører de eksperimenter i et laboratoriemiljø, hvor de får hjælp fra to grupper af studerende samt en kollega fra Aarhus Universitet, PFAS-eksperten, lektor Zongsu Wei. Målet er snart at have en konceptuel bekræftelse klar, som kan danne grundlag for det videre arbejde i projektet.

"Vores håb er, at vi om blot få år ikke kun kan præsentere en effektiv metode til at fjerne PFAS fra vores drikkevand - men også en økonomisk bæredygtig løsning, som vil være let at tilpasse og implementere. Potentielt kan denne teknologi anvendes til en bredere vifte af miljømæssigt udfordrende kemikalier, hvilket gør det muligt for vores spildevandsrensningsanlæg at rense afløbsvandet endnu mere - til gavn for miljøet såvel som vores drikkevand," slutter Mads Koustrup Jørgensen.

Podcast: Hvordan fjerner vi PFAS?

PFAS mistænkes for at forringe vores sundhed på en række områder og nedbrydes kolossalt langsomt. Det betyder, at der skal menneskeskabte metoder til, hvis vi skal undgå dem.

I denne podcast fra Danmarks Frie Forskningsfond fortæller lektor Mads Koustrup Jørgensen fra Aalborg Universitets Institut for Kemi & Biovidenskab om den mulige løsning, han sammen med lektor Thorbjørn Terndrup Nielsen er på sporet af.

Lyt til podcasten 'Hvordan fjerner vi PFAS?'